بخش بندی بازار یا Market Segmentation چیست؟

تقسیم یه بازار رو به گروه های جور واجور برابری از مصرف کنندگان یا کالا (و خدمات)، میگن.

غلطه که بخوایم یه سری پروسهای بازاریابی مشخص و ثابت رو واسه همه ی مشتریان احتمالی بازارمان اعمال کنیم. در آخر مخاطبان ما همه از یه شکل نیستن. هر کسی اخلاق خودشو داره؛ توان مالی خودشو داره؛ سلیقه و انتظارات و… مخصوص خودشو داره.

راه حل چیه؟

راه حل

بازار رو به بخشای مختلفی که در هر بخش، ویژگیای مخاطبان یه جوره، دسته بندی می کنیم. بعد واسه هر کدوم از این بخشا، برنامه بازاریابی مخصوص خودشو برنامه ریزی و اجرا می کنیم.

برنامه ریزی

نگران نباشین! قرار نیس که حتما واسه هر کدوم از این بخشا همه چیز رو از اول طراحی کنین! بعضی وقتا تغییر لحن پیام هاتون و یا طراحی یه بنر متفاوت می تونه واسه هر بخش از بازارتان کارتون رو پیش ببره.

۵ ویژگی بخشای بازار

وقتی که می خواین بازارتان رو بخش بندی کنین؛ به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر کدوم از بخشا باید این ۵ ویژگی رو داشته باشن:

  1. قابل اندازه گیری باشن.
  2. تحت پوشش ارتباطات و شبکه های پخش شما باشن.
  3. عکس العمل شون در برابر فعالیتای بازاریابی مون فرق داشته باشه.
  4. طول عمر بالا داشته باشن (سریع از بین نرن).
  5. سودآوری زیادی داشته باشن.

بخش بندی بازار براساس مشتریان

مشتریان (فعلی و احتمالی) رو میشه به روشای مختلفی دسته بندی کرد؛ اما اصلی ترین روش دسته بندی اونا این ۴ گروه هستش:

    • بخش بندی جغرافیایی: این دسته بندی براساس تغییرات آب و هوا، تغییرات نژادی و رنگ پوست، تراکم جمعیت و رشد جمعیت صورت میگیره.
    • بخش بندی دموگرافیک: این طبقه بندی بر اِلِمونایی مانند جنسیت، سن، درآمد، تحصیلات، طبقه اجتماعی، وضعیت درآمد و اشتغال، تمرکز می کنه.
    • بخش بندی روان شناسی: که شامل مواردی چون سبک زندگی، تفکر، عقیده و… هستش.
    • بخش بندی رفتاری: این طبقه از مشتریان رو با در نظر گرفتن الگوهای خرید، حساسیت به قیمت، وفاداری به برند و ارزش خدمات و بازخوردشان در جامعه مشخص می کنن.
    • قیمت

که این که چیجوری بخواین بازارتان رو بخش بندی کنین عموما به عواملی چون تحقیقات بازاریابی، روندی که بازار در حال طی کردنه و تصمیمات مدیریتی که شخصا واسه کار و کاسبی تون گرفتین داره.

بخش بندی بازار براساس کار و کاسبی

در بخش قبلی، ما بازارمان رو براساس مشتری هامون دسته بندی کردیم. اما حالا می خوایم تا براساس کسب و کارمون این کار رو بکنیم.

مثلا دیجی کالا اگه بخواد براساس مشتریانش بازار رو دسته بندی کنه، می تونه اونا رو براساس سن، جنس، موقعیت جغرافیایی، وضعیت مالی و… دسته بندی کنه. اما اگه بخواد براساس کسب و کارش بازار خود رو بخش بندی کنه، باید اونو به بخشایی مثل «بازار موبایل»، «بازار لوازم خونگی»، «بازار کفشای ورزشی» و… تقسیم کنه.

موبایل

این مقاله انگار واسه هدفمندتر شدن فعالیتای بازاریابی تون بود. اگه به اینجور مقاله هایی احتیاج دارین می تونین به «بازار هدف چیه؟» هم مراجعه کنین.